Fascia Pilates

Krok za krokem ke zdravému a pružnému tělu

Cvičení Fascia Pilates využívá nejnovějších poznatků o fasciální síti (Ida Rolf a její principy rolfingu) v našem těle a jejím hlubokém významu pro pohyb a fungování našeho těla. Dále využívá gravitaci jako podpůrnou sílu.

Vychází z jednotlivých cviků metody Pilates (J. H.Pilates vyvinul tuto metodu zejména pro tanečníky a jiné sportovce, kteří umí zacházet se svým tělem, jako kompenzační cvičení).

V čem je metoda tak účinná a jedinečná?

  1. Postavení chodidel v základním postoji (rovnoběžně v šíři kyčlí ne paty k sobě a špičky od sebe)
  2. Využívá vědomě gravitační síly jako podpory a zvažuje ji jako největší a stále působící sílu zde na Zemi
  3. Vysvětluje důležitost působení na fasciální síť v těle
  4. Působí na celý pohybový systém v jeho hloubce
  5. Propojuje dech a zvuk s pohybem
  6. Při zapojení principů do každodenního života, jejich automatizace, eliminuje problémy s pohybovým ústrojím trvale.

Zejména vytváříme kvalitní oporu hlavě, která je nejvyšším bodem našeho těla, má velmi úzkou a vratkou oporu (krční páteř) a je velice těžká (7-8 kg v dospělém věku). Pokud je naše tělo vyvážené s gravitací, hlava má kvalitní oporu. Jestliže ale hlavu vysuneme mimo těžiště o 5 cm, již váží cca 12 kg, 7,5 cm – 18 kg, 9 cm – 24 kdg!

Gravitace  -stále působící síla zde na Zemi, tvaruje vše hmotné a vždy zvítězí.

Naše tělo je tvárná hmota – tato síla na nás působí stejně jako na vše ostatní.

Je lépe s ní spolupracovat a získat výhodu než s ní bojovat.

Pouhým srovnáním těla do gravitační síly začne tělo formovat. Jakékoliv vychýlení tělo DEFORMUJE. Tělo si vytváří podpůrné tkáně v místech, kde je přetížené a kde potřebuje vytvořit další podporu (vysunutá hlava vpřed – hrb na zádech, kulatá záda, předsunutá pánev vpřed – tvar jablka – velké břicho, trup vysunutý vpřed – tvar hruška – velké hýždě a stehna apod.).

V přírodě se vše ladí s gravitací – stromy, rostliny.

Síla vychází vždy z rovnováhy.

Tělo jako celek

Působíme-li na jakoukoliv část našeho těla, přenáší se efekt na celé tělo a do částí vzdálených od místa působení. Podobně jako když zatáhneme na nějakém místě na záclonku nebo síť, efekt se projeví ne opačném konci a přes celou síť/záclonku.

Tělo je vertikála, kolem níž se obepíná svalová struktura a fasciální síť. Případně si tělo můžeme představit jako stan – páteř a kostra – tyč, svaly a fascie – díly, šňůrky a kolíky.

Naučíte se:

  • jak  působí správné a chybné postavení chodidel ve stoji, při chůzi, sezení i v lehu
  • jak správně sedět, aby páteř a hlava netrpěly.
  • jak používat jednoduché principy využívání gravitace a rolfingu v každodenních činnostech našeho života bez úsilí tak, by se tělo rovnalo a tvarovalo dle našich představ.
  • propojení dechu s pohybem a léčivými zvuky.
  • a mnoho dalšího...